دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در کنار آن نباید از فضای رقابتی بازار غافل شود و توانایی تحلیل رقبا را نیز داشته باشد. قرار گرفتن این دو کلمه در کنار هم به این معنای بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال یا آنلاین است. از همین رو، بانک الفلاح (Bank Alfalah)، یکی از بزرگترین بانکهای خصوصی و بینالمللی پاکستان، با ارسال پیامک از مشتریان خود خواست که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت نکنند. در این سال سیستم مدیریت محتوای وردپرس به بازار آمد که شاید یکی از تأثیرگذارترین بسترها روی دیجیتال مارکتینگ است. دیجیتال مارکتینگ از دو کلمه دیجیتال و مارکتینگ تشکیل شده است.

سوالی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید این است که بازاریابی یا مارکتینگ دقیقاً چیست؟ برای کسانی که بودجه محدودی دارند، می توانید با وردپرس بر روی WP Engine شروع کنید، یک قالب ساده از StudioPress انتخاب کنید و سایت خود را بدون نیاز به کدنویسی با استفاده از Elementor Website Builder for WordPress راه اندازی کنید. صرافی کوین بیس، برترین صرافی جهان از نظر ذخایر ارز دیجیتال در روز یکشنبه ۵۶.۲ میلیارد دلار دارایی ارز دیجیتال تحت مدیریت خود داشته است. بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کاری ثمر بخش است. آقای رضا شیرازی یکی از افراد پیشرو در زمینه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و همینطور یکی از شناخته شدهترین چهرههای فعال سئو هستند که حدود 10 سال فعالیت مستمر در زمینه SEO و طراحی سایت دارند.

کمتر این امکان وجود دارد در بازاریابی سنتی، محتوای تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شود، ولی یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که قابلیت وایرال شدن و پخش سریع دارند. در ادامه با یک مثال میبینیم که بازاریابی دیجیتال در عمل چیست و چه کمکی به کسب و کارها و افراد میکند. این دانش در مسیر حرکت خودش شرکتها را هم موفق میکند و فروش آنها را بالا میبرد.

پاسخ تمامی این سوالات در دل گونه خاصی از بازاریابی به نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) نهفته است که بعضاً از آن با نام «بازاریابی آنلاین» هم یاد میکنند، نهفته است. طبق تحقیقات انجام شده از تاجران آمریکایی، انگلیسی، آسیایی، استرالیایی و نیوزلند، بازاریابی ربایشی و دیجیتال مارکتینگ تفاوتهای کوچکی دارند.

درواقع شرکتهای تبلیغاتی با با رسانههای جمعی سنتی سروکار دارند اما شرکت دیجیتال مارکتینگ بر مدار اینترنت میچرخد. یکی از فعالیتهای دائمی کارشناس دیجیتال مارکتینگ توجه به جدیدترین تکنولوژی به وجود آمده است. استراتژهای مورد استفاده با توجه به اهدافتون متفاوت هستن. البته فراموش نکنیم تمام کمپینها باید مورد سنجش قرار بگیرند و فقط راه انداختن کمپین کافی نیست. خود شما باید بدانید که چه می خواهید. برای هر کانال بازاریابی خود بسته به نوع بازخورد آن، بودجه ای اختصاص دهید. کارشناس دیجیتال مارکتینگ همواره باید با سایر شرکتها و همکاران در ارتباط باشد و از ظرفیت آنها برای ایجاد همافزایی بیشتر استفاده کند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید حواسش به برندینگ شرکت باشد و آن را مدیریت کند. حتما لازم نیست در CSS , HTML تسلط کامل داشته باشیم بلکه با مشاهده وب سایتهایی که از نظر طراحی و تجربه کاربری در سطح بالایی هستند میتوانیم الگو بگیریم و از آن در طراحی مجدد سایت شرکت خودمان استفاده کنیم.

در حالی که یک بازاریاب با تجربه بازاریابی ربایشی یا Inbound را با بازاریابی دیجیتال و یا بازاریابی اینترنتی عملا یکسان می داند، اما برخی تفاوت های جزئی نیز وجود دارد. فردی که در عهدهدار بازاریابی دیجیتال است باید توانایی برنامهریزی و کنترل بودجه بر روی تمام فعالیتهای بازاریابی داشته باشد. بازاریابی محتوایی علاوه بر فروش مستقیم محصولات خودتان میتواند با ترکیب شدن روش دیگری به نام همکاری در فروش باعث معرفی خدمات و محصولات سایتهای دیگر شده و برای شما پورسانت قابل قبولی از فروش آنان به همراه داشته باشد. Banner Advertising پیشتر طرفداران زیادی داشت اما در سال های اخیر مثل گذشته پر رونق نیست و کسب و کارهای کمتری برای دیده شدن از آن استفاده میکنند.