مجلس خبرگان رهبری – ویکی شیعه

«اعضای شورای نگهبان به منظور تسریع در کار می­توانند هنگام مذاکره درباره لایحه یا طرح قانونی در مجلس حاضر شوند و مذاکرات را استماع کنند. منظور مقنن از اصل مذکور این بوده است که تصویبنامه “قبل” از اجرا بنظر رئیس جمهور برسد و در صورت اعتراض در هیات وزیران مورد تجدیدنظر قرار گیرد تا تصویبنامه خلاف قانون اجرا نشود.» شکایت بنیصدر از آن جهت بود که هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۵۹/۱۰/۲۵ به بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی نخست وزیر اجازه و اختیار داد اسناد و مدارک مربوط به متن بیانیههای دولت جمهوری دموکراتیک مردم الجزایر را از طرف جمهوری اسلامی ایران امضا کند و به ادعای رئیس جمهور این تصویب نامه در تاریخ ۱۳۵۹/۱۰/۲۹ یعنی روز امضای قرارداد طی شماره ۵۶۷۹۴ جهت اظهارنظر به دفتر رئیس جمهور فرستاده شده بود. گفتنی است که بازنگری در قانون اساسی تنها در موارد ضروری، مجاز است که در این صورت، مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی حکمی خطاب به رییس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی پیشنهاد می­نماید.

اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام رهبری تعیین می­نماید. در این گونه موارد و نیز در صورت فوت یا کناره­گیری رهبر، تا انتخاب رهبر جدید توسط مجلس خبرگان رهبری، شورای رهبری وظایف رهبری را بر عهده خواهد داشت. آیت الله علی مشکینی در دوره دوم نیز به عنوان رییس مجلس خبرگان انتخاب شد. «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین­نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. روشن است که تا پیش از تشکیل اولین مجلس خبرگان، قانون و آیین­نامه این نهاد را باید نهاد دیگری تهیه می­کرد.

» تصریح کرد: ما در شورای نگهبان با هر چیزی که منع شرعی و قانونی نداشته باشد و برای اطلاعرسانی عمومی و شفافیت در نهادها و تصمیمات آنها مفید باشد، موافق هستیم و مشکلی نداریم اما اینکه دقیقاً چه متنی به تصویب مجلس برسد و چه نهادهایی را شامل شود، باید منتظر ماند تا متن نهایی تهیه شود. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی محلی است برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی و قضایی. مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانونگذاری در کشور ایران است که وظیفه انحصاری وضع قانون و نظارت بر اجرای آن را در جمهوری اسلامی بر عهده دارد. این نهاد، قانون و آیین­نامه مخصوصی دارد که انجام هرگونه تغییر و اصلاح در آن، در صلاحیت خود آنان است. رئیس جمهور منتخب مردم باید در آغاز مسئولیت خود سوگندنامه مخصوصی را قرائت نماید.

از خدا میخواهیم که به شما همه -به رئیس و هیئترئیسه و آحاد نمایندگان محترم- این توفیق را بدهد که بتوانید این مطالب مهم و اساسی را انشاءالله از مجاریِ درستِ قانونیِ خودش دنبال کنید و به نتیجه برسانید. خدا را شاکر هستیم که این توفیق را به ملّت ایران داد که در موعد مقرّر و معیّن بتوانند مجلس شورای اسلامی را تشکیل بدهند و نمایندگان منتخب خودشان را به این مجمع مهم و تأثیرگذار ملّی بفرستند، و خدا را شاکر هستیم از اینکه امروز به بنده توفیق داد که بتوانیم با توجّه به شرایط جاری کشور، شرایط بیماری و محدودیّتهای موجود، این دیدار را با شما داشته باشیم و عرایضی را عرض بکنیم. در سریال queens gambit با نقش های بسیار عالی و بازی های فوق العاده ای روبرو هستیم و هر چه سریال پیش می رود تبدیل به مینی سریالی محبوب در بین تمامی تماشاچیان این سریال می گردد به نحوی که در این مد کوتاه به بهترین سریال سایت نتفلیکس تبدیل شده و توانسه نظر خیلی از منتقدها رو به خودش جلب کنه.

۳، این گونه همکاریها را به نفع تحکیم صلح و ثبات در منطقه توصیف و تاکید نمود نیروهای فرامنطقه ای حق دخالت در مسائل منطقه را ندارند و کشورهای منطقه، خود میتوانند مشکلات آن را حل کنند. 2. حضور در مجلس و استماع مذاکرات نمایندگان و اظهار نظر در مورد آن، هنگام مذاکره درباره طرح قانونی یا لایحه ای فوری که در دستور کار مجلس قرار گرفته است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن با ادارات کل راه و شهرسازی استانهاست، موافقت خود را با درخواست راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برای بر عهده گرفتن این طرح در شهرهای زیر ۵٠ هزار نفر توسط بنیاد مسکن در حد ظرفیت و توانایی این سازمان موافقت کرد.

لذا میبینید به خاطر همین ظرفیّتها است که در دوران سختترین تحریمها و فشارهای همهجانبهای که علیه کشور در زمینهی اقتصاد به وجود میآید، کشور توانسته چند هزار شرکت دانشبنیان به وجود بیاورد، صدها طرح زیربنایی ایجاد کند، در همین دوران تحریم و با وجودِ کاهشِ درآمدِ نفت، کار بزرگی مثل ایجادِ پالایشگاهِ ستارهی خلیج فارس را انجام بدهد؛ یک حرکت به این بزرگی، و کارهای فراوان که در زمینهی مسائل نیرو، آب و برق انجام گرفته؛ افتتاحهای فراوانی دارد انجام میگیرد که شما میبینید اینها را؛ اینها واقعی است، اینها وجود دارد، دارد کار انجام میگیرد. همین جور. دشمنان ما، مخالفین ما، همان کسانی که این تحریمها را تحمیل کردهاند و امیدوار بودند که ایران را به خاطر این تحریمها به زانو دربیاورند، همانها دارند اقرار میکنند، اعتراف میکنند که نتوانستهاند و کشور سر پای خودش ایستاده؛ این نشاندهندهی این است که بنیهی کشور خیلی قوی است. مشکلات اقتصادی که از آن تعبیر کردیم به بیماری، خب عمدهترینش تورّم است، کاهش ارزش پول ملّی است، گرانیهای بیمنطق است، مشکلات بنگاههای تولیدی است، وجود تحریمهای خارجی است -که نقش این تحریمها را نباید نادیده گرفت- و نتیجهی اینها هم سختیِ معیشتِ طبقاتِ پایین و متوسّط است.

من خودم در ماه رمضان همان سال، برای منبر رفتن به مسجدی رفتم که از نظر آنها، امام جماعتش طرفدار اسلام آمریکایی بود. عده نمایندگان مجلس ۲۷۰ نفر است و از تاریخ همهپرسی سال ۱۳۶۸ پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده میتواند اضافه شود.

به طور معمول، مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال می­شود و شورا نیز ظرف ده یا عندالاقتضاء بیست روز آن را مورد بررسی قرار داده و نظر خود را درباره آن اعلام می­نماید. تشیع قم چنان بود که بر مناطق اطرافش مانند ری نیز تأثیر میگذاشت. عدّهای که قبلاً در مجلس بودند و شیوههای کار مجلس را میشناسند. بدیهی است با اطلاق به کار رفته در این اصل، نظارت شورای نگهبان بر اجرای همه­پرسی و مراجعه به آرای عمومی، شامل کلیه اشکال همه­پرسی­های مذکور می­شود. رئیسجمهوری، همچنین وظایف و اختیارتی در ارتباط با قوه مقننه (شامل امضای قوانین، پیشنهاد برای همهپرسی و امضای همهپرسی، نصب و عزل وزیران و رأی اعتماد به دولت، توقف انتخابات، حضور و احضار به مجلس، و تقاضای تشکیل جلسه غیرعلنی مجلس) و قوه قضائیه (تعیین وزیر دادگستری از میان افراد پیشنهاد شده از جانب رئیس قوه قضائیه و معرفی او به مجلس برای کسب رأی اعتماد) است. حسین امیرعبداللهیان از دپیلماتهای شناخته شده وزارت امور خارجه است که همان طور که پیشبینی میشد از سوی سید ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر خارجه پیشنهادی دولت سیزدهم جهت کسب رای اعتماد نمایندگان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

بدون شك اشخاص منافق ومتملق وجابلوس در وزارت سبب اينهمه مشكلات وبى عدالتى ها بر علاوه تقويه ورشد كمونست ها دروزارت خارجه شدند هرگاه همين اشخاص متملق وجابلوسن بمنظور منافع شخصى ودريافت امتيازات شخصى خود براى سبنتا وفراهى وغيره مقامات ارشد وزارت تملق وجابلوسى نمى كردند ودرجه ومقام شانرا بدرجه قهرمانان ملى بلكه بيامبرى واولياى الله نمى رساندن هرگز نمى توانستند برنامه هاى شوم وقوم برستى وتبعيض شانرا در وزارت خارجه عملى واجراء نمايند وقتى ما دروزارت خارجه در مى يابم كه حتى يكى از دانشمندان نامنهاد مجاهد اقاى فضل الرحمن فاضل رئيس امور قنسلى وزارت جهت تقرر مجدد خود بحيث سفير جابلوسى وتملق سبنتا وفراهى وغيره را مى نمايد وانهار با كلمات وجملات واشعار ثناء وصفت ستايش وتقدير وقدردانى مى نمايد ما از جوانان كه بمجرد فراغت خود از فاكلته بصفت مدير ورئيس شعبات وزارت ويا قونسل ومستشار در سفارتخانه مقرر شدند منتظر جه بوده باشيم .

  • پنجعلی: در جام جهانی از گروهمان صعود می کنیم
  • مجیدی:یزدانی میارزد به کل دفاعهایت آقای اسکوچیچ
  • پیشنهاد اخذ رأی مخفی
  • کارگاه آموزشی بهداشت دوران بلوغ دختران در قرچک
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی

اما وزارت امور خارجه نیاز به یک خانهتکانی جدی و اساسی داشت. ماده 31 – بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت كشور، فرماندار يا بخشدار مركز حوزه انتخابيه دستور تشكيل هيأتهاي اجرائي حوزه هاي فرعي را به فرماندار يا بخشدار حوزه هاي فرعي، صادر نموده و خود موظف است ظرف شش روز در مركز حوزه انتخابيه ، هيأت اجرائي انتخابات را با حضور هيأت نظارت شوراي نگهبان به رياست خود و عضويت دادستان و رئيس ثبت احوال مركز حوزه انتخابيه و هشت نفر معتمدين موضوع ماده (32) تشكيل دهد. حسینی: چرا وزارت صمت از دلال بازی و گرانفروشی جلوگیری نمیکند؟ با همهی این شرایط، مردم با یک درصد قابل قبولی -که باز در دنیا جزو درصدهای خوب است- پای صندوقها آمدند و نمایندگان خودشان را انتخاب کردند و به شماها رأی دادند؛ چرا؟